Rowery holenderskie – charakterystyka

Rower-holenderski

Od lat rosnącą popularnością cieszą się rowery holenderskie. Są to rowery przeznaczone do jazdy miejskiej, których najbardziej charakterystyczna cecha to wysoko umieszczona kierownica. Takie rozwiązanie zapewnia wygodną, wyprostowaną pozycję osobie kierujące, co znacznie ułatwia obserwację wszystkiego, co dzieje się wokół, a że w mieście dzieje się dużo – o tym nikogo przekonywać nie trzeba. Nie jest to ich jedyny element „miejski”

Cechy charakterystyczne „Holendra”

Nazwa i rodzaj rowerów zawdzięczany jest oczywiście Holandii, gdzie przemieszczanie się rowerami po mieście jest powszechne, a w wielu rejonach bardziej popularne niż jazda samochodem czy komunikacją miejską. Rowery holenderskie oprócz wspomnianej kierownicy powinny być wyposażone w szerokie siodełka, szerokie kierownice oraz koszyk. Charakteryzuje je krótka rama i komplet błotników wraz z osłoną na łańcuch. Lampki roweru miejskiego zasilane są przez dynamo. Najczęściej spotykany rozmiar kół w rowerach holenderskich to 28-cali, można jednak spotkać modele nieco mniejsze (26- i 27-cali). Ramy są spotykane w dwóch wersjach: „damka” oraz standardowa (czasami nazywana „męską”). „Damka” umożliwia wygodniejszą pozycję, a jej górna rura umieszczona jest niżej, co ułatwia wsiadanie. Rowery miejskie są wyposażone w przerzutki zarówno wewnętrzne, jak i wewnętrzne (umieszczone np. w piaście). Osobom korzystającym często z roweru w mieście zaleca się modele z wewnętrznymi, ponieważ nie wymagają one regulacji, konserwacji, a także są odporne na korozję i czynniki atmosferyczne.

W tym dziale  Wakacje po sezonie – gdzie warto jechać?

Koszt roweru miejskiego

Rowery miejskie swoją popularność zyskały między innymi dzięki bardzo przystępnym cenom. Przeglądając sklepy producentów oraz portale ogłoszeniowe, można zobaczyć, że nowy rower holenderski to wydatek zaledwie 350-400 złotych, co jest znacznie niższą ceną w stosunku do najtańszych rowerów górskich czy szosowych. Najdroższe mogą jednak przekroczyć nawet 4 tysiące. Skąd taka różnica? Wynika ona z użytych do produkcji danego modelu materiałów oraz rozwiązań technicznych. W kategorii najdroższych rowerów można spodziewać się lekkich stopów, jak np. aluminium, hamulców rolkowych czy widelca z amortyzacją. Oczywiście podobnie jak w przypadku wszelkich innych rowerów, używane rowery holenderskie mogą mieć znaczne niższe ceny i za nowy model wartości kilku tysięcy złotych można czasem zapłacić mniej niż połowę tej kwoty.